Animasyon’da Maya FırtınasıAlias Wavefront uzun süredir üzerinde çalıştığı yeni karakter animasyonu ve görsel efektler paketi olan Maya’yı nihayet piyasaya sundu. Nihayet çünkü 3 yıl önce çalışmalarına başlanılan program, daha o zamandan beri kullanıcılar tarafından beklenilmekteydi. Ürünün potansiyel müşterileri kendilerini hazırlamış ve çeşitli beklentiler, söylentiler ile birlikte olunca gerçekten de animasyon dünyasına yepyeni bir anlayış getirecek olan program beklenir olmuştu. Maya uzun beta testi aşamalarından sonra piyasaya sürüldü. Muhtemelen şu anda dünya çapında yüzlerce kullanıcıya sahip olmuştur ve yakında gerek Hollywood Stüdyolarında gerekse diğer alanlarda sonuçlarını göreceğiz. Programın beta testinde katılan birçok kurum ve kuruluşun çalışmaları bile gerçekten de etkileyici. Bunlar arasında Blue Sky|VIFX, Cinesite, Dream Pictures, Kleiser-Walczak, Santa Barbara Studios gibi oldukça tanınmış firmalar bulunuyor. Peki Maya’da animasyon dünyasını değiştirecek ne gibi unsurlar var? Maya’nın en güçlü olduğu husus şüphesiz programın çekirdeğini oluşturan MEL (Maya Embedded Language). Maya’nın çekirdeğini oluşturan MEL ile kullanıcılar sistemi geliştirebilirler ve kendilerine özgü birçok komutu oluşturabilirler. Aslında Maya içinde yaptığınız her işlemin MEL karşılığını anında görebiliyorsunuz. Örneğin bir objenin belirli bir miktar hareket ettirdiniz. MEL penceresinden bunun karşılığını görebilir, bu kodu kopyalayıp bir buton haline getirebilirsiniz. Farklı veya aynı objeye bu hareketi yaptırmak için bu butonu kullanmanız yeterli. Böyle olunca makro sisteminden çok daha üstün performansa sahip bir örgü ortaya çıkıyor. Yaptığınız her işlemi sırayla görebilir, bir işlemi silip daha sonra akışın ona göre nasıl değiştiğini görebilirsiniz. Bütün bunlar haricinde OpenMaya C++API sayesinde programcılar Maya için programlar yazabilirler. MEL gerçekten de Maya’nın en büyük silahı. Maya, kendini geliştirmek için 3 farklı modüle sahip. Kullanıcıların kendi çalışma alanlarına göre alabilecekleri bu modüller Maya F/X, Maya PowerModeler ve Maya Artisan. Maya F/X, yaşantımızın dinamik unsurlarını sahneye taşırken güçlü bir parçacık sisteminide barındırıyor. Maya F/X sayesinde artık yerçekimi, türbülans, ağırlık merkezleri gibi fiziki unsurlar rahatça objelere uygulanabiliyor. Yumuşak veya sert yüzeyler tanımlayarak hareketlerin kısıtlandırılmasını sağlayabiliyorsunuz. Örneğin yürüyen bir ineğin boynunda asılı duran zilin sabit durmaması gerekir. Yine hızla yanımızdan geçen bir taşıtın savurduğu rüzgar bizi etkiler. Bu tip etkileri Maya F/X ile sağlamak mümkün. Maya Power Modeler ise karmaşık modellerin olşturulmasında en büyük yardımcı. Power modeler ile NURBS yüzeyler üzerinde Boolean işlemler yapabiliyorsunuz. Maya Artisan için ise en önemli paket denilebilir. Artisan sayesinde yalnızca fırça darbeleri ile objeleri deforme edebilir, yüzeylerin sertlik ve yumuşaklık özelliklerini yine fırçanız ile belirleyebilirsiniz. Bu hem modellemede hem de animasyon aşamasında çok zor etkilerin bile kolayca elde edilebilmesini sağlıyor. Maya barındırdığı üstün özellikler ile birçok animasyon paketini geride bırakacağa benziyor. Özellikle kullanıcının tüm isteklerine açık olan arabirimi ve tamamen özelleştirilebilir olması bir animasyon paketi için değil tüm programlar için yeni bir anlayış sunuyor. Daha Fazla bilgi İçin: www.aw.sgi.com –Murat Yıldız |